Friday, March 01, 2013

Lanjutan passport

kebetulan hari ini nak ke imigresen jalan duta untuk collect work permit pekerja aku.. so,ambil kesempatan untuk renew passport... sebab rasa cam esok lusa ntah bila lagi nak dtg sini kan..baik buat semua sekali sebab kebetulanpun memang kene berurusan lama disini...
kan sebelum nih pernah cite pasal hidup lesen memandu kan.... so i thought it work the same concept with the international passport... but turn up ..ia hanyalah sangkaan semata mata... nak tau apa yg dimaksudkan? hahahaha... my old passport expiry date supposed to be on jan 2014.. so aku dgn rasa jujur dab lurusnya pun pergilah nak renew supaya boleh extend lagi 2 tahun.... after 1 hour submitted..dapat passport baru tercengang lak tengok tarikhnya.. iaitu 2015..
makanya saya pun bertanya .."cik, saya punya passport lama mati pada 2014... jadi kalau tambah 2 tahun bukan patut jadi 2016 ke?"..dan cik imigresen pun menjawab dengan selamba.."takdelah kita tak pakai cara macam tuh... kita akan start dgn tarikh dr pn renewla..." so.. ikut my calculation yg kurang bijaksana nih.. from 1march 2013 to 2014 aku just buang gitula kan...
yes..yes.. i know it just RM 100 for 2 years..and jadi jatuhnya Rm50 la setahun kan.. but still aku tetap rasa tertipu.... why in the world they just cant continue my passport from the previous one?...and after belek belek lagi... oh..every passport yang di perbaharui adakah berlainan nombornya.... why cant they make it fixed number for everyone..just like your ic number?
and its a rule kalau kita nk fly oversea kita kena makesure passport still active in 6 months period...so... betullah aku try nak buat precaution to make sure my passport always active right?.. but stilll... barulah ku tahu macam ini ghupanya....



p/s: do have to teach you all about system?nahhhhhh....

No comments:

Post a Comment