Sunday, January 01, 2012

Jalan-jalan: Bandung (dah lama dah..)

post yang dah basi la juga ni.. biasa la demam cite korea tak habis lagi sebab tu blog pun tak berupdated. hmm... alkisahnya bulan november lepas kitorang pergi ke Bandung. Saja jalan-jalan sambil nak copkan passport yang dah nak abis tempoh tu... sia sia buat passport kalau tak gunakan betul tak?

so far semua Alhamdulillah berjalan lancar, kami pergi pun hanya jalan cuci matapun.. takde tujuan khusus... lagipun saya still tgh try naik kapal terbang lagi (sound silly right?) ..last time saya pergi sabah naik air asia demam seminggu plus sakit telinga....yup!saya ada masalah skit di bahagian telinga...bila air pressure terlampau tinggi, telinga saya akan sakit... sakit terlampau rasa cam nak guling2..... hahahahaha... sebab tu, kapal terbang adalah pilhan terakhir saya utk berjalan2.
kitorang stay 4 hari 3 malam... rasa cam habisla Bandung tu kitorang pusing.... so far yang saya tengok adalah faktor kemiskinan yang tinggi disana...yang lain biasa sahaja.. nak kata barang murah pun tidak juga..
melihat negara orang rasanya lebih baik di negara sendiri.. terus insaf... hahahha..
Hotel kami dah booking dari sini... sampai je terus naik cab ke hotel.. jangan risau nak naik cab takut kena tipu.. sebab ambil teksi di airport Bandung nih kita nyatakan terus siap siap di kaunter teksi alamat hotel yang nak dituju... dan bayaran nya terus ditetapkan sebelum naik teksi lagi..  sampai di hotel Alhamdulillah... faktor bahasa tiada masalah.. pekerja hotel juga baik.. bilik juga boleh tahan selesa...
macam biasa kami sampai letak beg dan terus keluar cari pasal... hahahha... jalan jalan la... tempat utama adalah ke Pasar Baru.. sebab hasil carian di google menyatakan bahawa tempat inilah yang paling dituju untuk shopping... tapi... rupa rupanya hanya sesuai untuk kaum wanita dan makcik makcik sahaja.. sebab pasar ini ibaratnya seperti pasar Payang di Terengganu atau Pasar Khadijah Di kelantan.. banyak menjual kain pasang, kain lace, baju siap, baju batik , telekung.. dan sebagai yang adik beradik kumpulan itu.. apalah maknanya untuk aku yang tak pakai baju kurung selain daripada hari raya dan kenduri sahaja..
Tapi memang murah... kain lace pengantin nya sangat cantik dan murah... Telekeung Sulam kain Cotton juga boleh didapati dari harga serendah RM 70 sahaja... yang mana kalau kat Malaysia mau pergi ke harga RM 200.. jadi?.. kena lah rembat satu kan.. kan... asben plak ambil kesempatan tempah suit... sepasang siap 24 jam hanya RM 350... erkh... murah beb.. kain kita boleh pilih.. fesyen juga.. dan siap keesokkan hari.. dan siap hantar ke bilik hotel lagi.... nak banding hari tuh tempah kat Malaysia RM 900 ... makan kat sini ada foodcourt.. and ofcourse cam biasa yang paling hebat.. samada bakso, soto atau ayam penyet,,, dan air avocadonyer yang top.. cuma kat sini rimas sikit nak makan. sebab pekerja gerai gerai asyik berebut customer.. kekadang rasa cam kena paksa nak duk mana plak...
Malam plak kami bejalan ke factory otlet atau rumah rumah yang dijadikan tempat menjual pakaian atau barangan yang dikatakan direct dari kilang... well.. bolehla... kami beli juga baju 2-3 helai.. sebab memang datang ngan baju sehelai je...
Pengangkutan disini banyak teksi... tapi kami hanya sekali naik teksi... selebihnya kami naik Angkutan... ataupun sebuah van yang dijadikan kenderaan untuk mengangkut orang.. van ini dicabut seat belakangnya dan pintunya... jadik free air ye... cuma diletakkan papan atau tempat duduk beralaskan tayar kereta dan bersandar kat badan van sahaja... adoila... rata rata kaler angkutan nih hijau ye...masing masing angkutan ada laluan masing masing.. boleh baca kat cermin depan nombor dan tempat yang dituju.. terlepas ?.. takpe... terlampau banyak angkutan ini di sepanjang jalan.. tahan dan naik... tambangnya murah la.. sekali naik lebih kurang 2000 atau 3000 rupiah sahaja... (dalam rm?.. cer kira sendiri)



nak jugak gambar ngan kapal terbang...
 


ni dalam Angkutan..



Nasi Padang House..





pisang keju

teh botol.. teh yang rasa bunga....


Tangkuban Perahu

Pasar Baru





































No comments:

Post a Comment