Saturday, August 20, 2011

Cerita di pagi hari puasa

hari ni Sabtu.. jam 9 pagi, sebelum balik ke kampung, ku menjenguk kedai dahulu.. meninggalkan amanat dan pesan2 yang perlu dipesan... tetiba ada ex-customer aku naik keta My V berhenti agak kedapan dari kedai .. tapi yang drive maybe anak dara (ye ke?..)die cuba memalingkan muka die dr tatapan mataku... haa.. terkantoilah kan.. pasal aku dah banned die dr hantar baju dobi ke kedai aku..

apasal?.. sebab 2 tahun lepas, waktu aku baru buka dobi die aku terturunkan kaler baju die.. dia kata beli dari oversea you!.. ntah negara mana aku pun dah lupa.. pastu die ungkit sume benda ngan aku,.. mak cik nih naik keta BMW.. pakai ala2 vouge rambut sanggul gitu!.. aku tak kisah bayar ganti rugi.. tapi cara die mintak ..fuh.. tapi aku redhalakan pasal tuh memang salah aku... so dah bayar ganti rugi RM 250.. cepat jek die sign resit ambik duit..

pastu tahun lepas.. die hantar lagi baju dry clean.. kemeja POLO... al kisahnya pekerja aku yang basuh.. dah memang koyak kat lengan.. siyes! bila korang tengok pun korang taula kan  takkan masuk mesin basuh koyak kat lengan cam gitu..(cycle mesin dry clean punya la lemah gemalai camtuh boleh koyak).. tagging kat leher pun takde.. die minta ganti RM 300.. agak2 la kan.. cam aku tak tau jek harga baju tuh.. oh, die kata die beli kat oversea again!.. UK katanya.. ceh!.. pastu aku kata tagging brand kat leher dah gunting silap2 beli reject punya.. melompat die kutuk maki aku.. kata aku mana tau barang2 brand nih... sabor jela.. kalau takat baju POLO cenggitu bersepah dlm almari asben aku tau dak?.. tapi aku bayar RM 150 jek.. nak ambik taknak sudah.. oo.. hari tuh juga die datang ambik duit.. laju jek.

pastu die cuba hantar lagi... aku dah tak nak terima.. cakap elok2.. baju makcik sume mahal2.. saya taknak ambil risiko.. hantarlah kat kedai lain.. (eh, kamonlah beb! kalau betul kedai dobi dah rosakkan baju korang 2 kali.. korang nak hantar lagi ke ke kedai tuh?).. itulah yang berlaku ke 'taklogikan' itu.. dia marah2 sebab aku tak nak terima baju die lagi.. macam2 katanya.. nak tolong melayu la, nak bagi bisnes la, berlagak, tolak rezeki, tak kenang jasa, dan etc..etc.. yang lebih kasar tuh tak yah cite la.. hanya aku yang mendengar...

last2.. td ghupanya die suh anak die yang hantar.. pakai nama lain uols!.. pastuh aku pun kata minta maaf  tak nak terima..die ulang balik ayat sama cam mak die..... !%&*#$@#!!!!!  tapi ayat tak boleh bla.. adalah:  "saya nak bagi bisnes kat awak, awak takde hak tak bagi saya hantar..." errkk.. seingat aku hingga ke detik inilakan... ni kan kedai aku, aku yang bayor sewa dan lesen perniagaan... err.. suka aku la kan? konpius aku!
so, pengajaran nye cam aku cakap.. kalau betul aku yang rosakkan baju tu dah 2 kali.. apsal korang masih terhegeh nak hantar kat kedai aku lagi ha?.. walhal dobi ada 7 kat sini... hmm.. pikir2lah sendiri.... sabor jelah di pagi puasa nih..

P/S: percaya rezeki datang dari Allah.. serah pada Allah.. Allah Maha Mengetahui

No comments:

Post a Comment